Escrutar les factures atentament

Sal·lus Herrero i Gomar

Miren bé totes les factures perquè en temps de crisi ens arriben més embolics, més abusos i més malsons. Fa mig any un tènics d´una empresa de gas, -que no sé si és l´unica que hi ha a l´Estat espanyol-, em proposaren ajuntar els rebuts de gas i els de la llum (d’una empresa que no sé si és de monopoli, perquè és la de tota la vida), si ho acceptava, a canvi em descomptarien un tant per cent a la factura per la simplificació; acceptí i els artefactes informàtics i humans d’esta l´empresa de gas m´han jugat una mala passada, puix, a més de la meua casa i factura pròpia, m´assignaren, en adjudicar-me, el pagament d´una factura, impròpia i indeguda, d´una casa a un poble que no tinc cap vincle ni evidentment cap casa, a l´Alcudia de la Ribera; a l´agost, mentre estava de vacances al meu poble, m´arribà una factura de gas que era d´una adreça desconeguda, segurament ni me n´adoní perquè vaig creure que era la factura habitual, i la vaig observar per sobre, també oblidí agafar la llibreta del banc i no ho vaig poder contrastar perquè a l´estiu faig servir la tarjeta… A finals d´agost, se´m posà la mosca darrere l´orella, per primera vegada, quan, des de l´empresa de gas, em citaren a un domicili desconegut, d´una ciutat distinta a la meua, per a fer una revisió de gas en una data determinada i els indiquí que no hi aniria perquè que es tractava d´una errada ja que jo no tenia cap casa allà on m’indicaven; confií que esmenarien l´errada, -com els sol·licití-, una vegada detectada, sense més problemes, però el més de novembre em cobraren dues factures de gas, una la pròpia i correcta i l´altra indeguda i fou llavors quan me n´adoní, fefaentment, de l´errada i de l´abús d´un cobrament fora de lloc; aní al banc per reclamar els diners abans que passaren els quinze dies preceptius; contactí amb l´empresa de gas i en un primer moment em demanaren disculpes i m´aseguraren que em tornarien els diners que m´hagueren cobrat indegudament, i que procedien per donar-me de baixa del contracte de gas que m´havien assignat en un domicili completament alié.
Un dies més tard m´arriba una carta de l´empresa amb un missatge ambivalent i mosquejant, semblant a les denúncies de Kafka a “El procés” contra les absurdes rutines burocràtiques, per una banda em demanaven excuses per les molèsties que m´havien ocasionat i per l´altra em comunicaven que no observaven cap irregularetat ni cap incidència; els telefoní immediatament, demanant (sempre ho faig) que em posaren amb alguna persona que parlara català-valencià, perquè potser el fet de parlar llengües diferents al País Valencià i a la Comunitat de Madrid, -on té la seu de l´empresa-, provoca més malentesos i és més difícil entendre’s; després d´explicar-los tots els detalls del cas, fil per randa, em respongueren que si volia recobrar el diner -que m´havien cobrat, sense cap dret per fer-ho-, havia de presentar una reclamació, després de donar-me de baixa d´un contracte que jo no havia fet, però que pagava; em telefonaren quatre o cinc vegades, i jo vaig haver de telefonar-ne unes quantes més, abans de donar-me, definitivament, de baixa; arriba el mes de desembre i torne a rebre un avís de correu per carta amb l´”amenaça” que em cobraran la factura del mes de novembre i desembre fins el moment de donar-me “feliçment” de baixa; evidentment aní al banc per notificar que no els pagaren un rebut que no era meu, i que diferenciaren entre el rebut degut i l´indegut perquè corria el risc de restar sense gas a ple hivern quan les temperatures són més gelades. Telefoní, no cal dir-ho, per dir-los que tenien molta barra de voler cobrar una factura errònia i fraudulenta que m’havien afegit per error, inclús després d´haver-los avisat reiterades vegades de la seua errada, que “si això no era cap incidència…”, em comunicaren, que no es podia fer una altra cosa, que havia de pagar el rebut de gas fins la data que em doní de baixa tot i els retards i els errors esmentats més amunt; els indiquí que em semblava impresentable que no esmeraren els seus propis errors de manera automàtica i ràpida i que m´hagueren de fer perdre el temps, el diner i les energies que havia generat la ineficàcia o la desorganització de la seua pròpia empresa. Després d´anar al banc i demanar un extracte de la factura d´agost, -que vaig pagar indegudament-, acabe de telefonar perquè me la tornen, i , per fi,. m´han dit que segurament, en una setmana em tornaran els diners que em cobraren pel “morro; no obstant, m´adverteixen que probablement hi haurà algun retard perquè les vancances de Nadal poden ajornar-ho uns dies més. Tanmateix, encara tinc dubtes perquè m´han fet perdre molt temps que hauria pogut aprofitar de manera més profitosa, agradable i plaentera.
“Errare humanun est”, (errar és humà), el que és inhumà és la poca sensibilitat que demostren algunes empreses per reconèixer, esmenar i corregir amb celeritat i eficàcia llurs pròpies desídies, que potser són les pròpies d´una societat que no acaba de rutllar com cal. I aquests són símtomes dels nostres xicotets desastres quotidians que passen quasi desapercebuts però que generen més pèrdues d´energia que els forats negres a l´univers quan es xuplen les estrelles. I, de vegades, ni se n´adonem perquè, les preses, la manca de perspicàcia i la confiança en què les coses funcionen normalment bé i les factures que paguem són “adients”, ens poden jugar males pasades. Cal revissar totes les factures, tots els mesos, potser “engorrós”, però és necessari perquè no ens estafen més del compte.

Accedir a l’article

Deixa un comentari

