El pronom ne

El pronom ne apareix lexicalitzat en una sèrie de verbs pronominals que indiquen el desplaçament des d’un lloc. Es tracta de verbs com ara anarse’n, eixir-se’n, pujar-se’n, vindre-se’n:

Me’n vaig anar a les tres de la nit.
Després de la seua resposta, tots se n’eixiren de la sala.
La xiqueta ja se n’ha pujat a casa.
Tan bon punt ho va saber, se’n va vindre corrents.

El pronom ne, a més, pronominalitza constituents oracionals amb funcions diverses; concretament:

a) Amb una funció partitiva, pronominalitza el nucli, o el nucli i els complements, d’un sintagma nominal quantificat o sense determinant, que funciona com a complement directe o com a subjecte de certs verbs intransitius (v. § 32.2.4):

–Tens tabac? –No, no en tinc. (en = tabac)
–Necessites més fulls? –No, ja en tinc tres. (en = fulls)
–Han arribat ja els convidats? –Només n’ha arribat un. (n’ = convidat)
–Hi havia molta gent? –N’hi havia moltíssima. (n’ = gent)
–L’arròs està molt bo, però no me’n poses més. (’n = arròs)
–Vols te amb llima? –Sí, posa-me’n una miqueta. (’n = te amb llima)
– Com que li agraden les novel·les policíaques, li’n vaig regalar un parell. (’n = novel·les policíaques)

Com es pot comprovar en els exemples anteriors, el pronom substituïx el nucli del sintagma nominal, o el nucli i els complements, però no els quantificadors (tres, un, més, una miqueta, un parell, en els exemples anteriors). A més dels quantificadors, també és possible no pronominalitzar els complements, que prenen la preposició partitiva de, en cas que no apareguen precedits ja d’una preposició (v. § 26.3.3.1):

–Has menjat pomes? –Me n’he menjat tres de roges. (n’ = pomes)
–Si no tens aigua de la font, posa-me’n de l’aixeta. (’n = aigua)
–Em va demanar tres barres de pa sense sal, però jo en vaig comprar una amb sal. (en = barra de pa)

Observació: La mateixa preposició partitiva, a més, apareix si el constituent pronominalitzat es troba dislocat a la dreta o a l’esquerra de l’oració: Ja en tinc prou, de vi. De vi, ja en tinc prou.

b) Amb una funció partitiva, també pronominalitza el complement introduït per de de sintagmes nominals amb funció de complement directe o de subjecte posposat que fan referència a la part d’un conjunt:

–Si hi ha cireres, porta-me’n una cistella. (’n = de cireres)
–Cull les roses i fes-me’n un bon ramell. (’n = de roses)
–D’El món mariner de Peníscola, només me’n queda un exemplar. (’n = d’‘El món mariner de Peníscola’)

–Vam entrar al museu, però només en vam visitar una part. (en = del museu).

Observació: També pot pronominalitzar el complement del nom en casos en què el valor partitiu no és tan evident: Vam anar a Sagunt i vam visitar-ne el castell.

–Abans de prendre el medicament, llegiu-ne les instruccions.

c) Pronominalitza el complement d’un adjectiu amb funció d’atribut dels
verbs ser i estar:

–Del treball, ell n’està realment satisfet. (n’ = del treball)
–S’ha comprat un ordinador i n’està molt content. (n’ = de l’ordinador)

d) Pronominalitza el complement de règim introduït per la preposició de:

–D’això, ja en parlarem demà. (en = d’això)
–Havia d’arreplegar el xiquet però no me’n vaig recordar. (’n = d’arreplegar el xiquet)
–Li vaig dir que em sentia malament i se’n va burlar. (’n = del fet que em sentira malament)

e) Pronominalitza el complement d’origen o de procedència que seleccionen verbs com ara vindre (d’algun lloc), eixir (d’algun lloc), tornar (d’un lloc), traure (una cosa d’un lloc), etc.:

–Vas a la plaça o en véns? (en = de la plaça)
–Quan jo arribava a l’oficina, Jaume n’eixia. (n’ = de l’oficina)
–Han viatjat a Egipte i n’han tornat molt satisfets. (n’ = d’Egipte)
–Tots volien traure aigua del pou, però la n’ha treta Anna. (n’ = del pou).

f) Pronominalitza el complement predicatiu del verb fer (de):

–De dependenta, ja fa temps que no en fa. (en = de dependenta).

g) Pronominalitza l’atribut del verb fer-se quan significa ‘passar a formar part’:

–Encara no s’ha fet soci del club, però prompte se’n farà. (’n = soci del club).

Gramàtica Normativa Valenciana

2 Responses to El pronom ne

  1. Infor escrigué:

    No me he enterat de res

  2. txiquete escrigué:

    Pos està clar

Deixa un comentari

